środa, 29 listopada 2023

Ruch prostoliniowy jednostajny. Badanie ruchu jednostajnego

 Po dokładnym zapoznaniu się z treścią tego tematu

powinniśmy umieć:



  1. Podawać definicję ruchu jednostajnego prostoliniowego;
  2. Przytaczać przykłady ruchu jednostajnego prostoliniowego zaczerpnięte
    z życia codziennego.

Przeczytaj tekst w podręczniku od str. 99 do str. 103.

Wykonaj zadania z końca tej strony.


    Wiele ruchów obserwowanych w naszym otoczeniu to ruchy
prostoliniowe. Taki ruch wykonuje na początku swojej drogi pocisk 
wystrzelony z lufy, przelatujący po niebie samolot, który pozostawia
za sobą smugę – prostą długą linię. Wspólną cechą tych ruchów
prostoliniowych jest to, że ich torami są linie proste.

   

DOŚWIADCZENIE                                                               
            Badamy zależność drogi (s) od czasu (t) w ruchu
prostoliniowym 
jednostajnym.



Wyniki pomiarów zapisujemy w tabeli.

t(s)

 2

 4

 6

 8

 10

 12

 14

 16

 18

s(m)

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Wyniki z tabeli przedstawione w układzie współrzędnych.




WNIOSEK

    Wyniki doświadczenia pozwalają wyciągnąć wniosek,
że w
równych odstępach czasu drogi, które przebywał
poruszający się pojazd, 
były takie same.






 
PYTANIA I ZADANIA 

    1. Podaj przykłady ruchy prostoliniowego jednostajnego.

    2. W jaki sposób możemy sprawdzić, czy dany ruch jest jednostajny?

    3. Kolarz jedzie ruchem jednostajnym prostoliniowym. 
        W pierwszej sekundzie przebywa drogę równa 10 m. 
        Podaj drogę, która przebędzie ten kolarz:
  • w drugiej sekundzie i w ciągu dwóch sekund,
  • w piątej sekundzie i w ciągu pięciu sekund,
  • w dziesiątej sekundzie i w ciągu dziesięciu sekund.            

niedziela, 26 listopada 2023

Układ odniesienia. Tor ruchu, droga



















PYTANIA I ZADANIA

  1. Co nazywamy torem ruchu, a co drogą?
  2. Jak możemy podzielić ruchy ze względy na tor?
  3. Wskaż, względem jakich ciał (układów odniesienia) pasażer ja-
    dącego pojazdu jest w ruchu, a względem jakich - w spoczynku.
  4. Dlaczego należy wskazywać, względem jakiego układu odnie-
    sienia odbywa się ruch danego ciała?
  5. Nie ma absolutnego ruchu ani absolutnego spoczynku, jest tylko 
    ruch względny i spoczynek względny. Wyjaśnij to twierdzenie.

 


piątek, 24 listopada 2023

Elektryzowanie ciała przez tarcie i dotyk

 

















PYTANIA I ZADANIA
  1. Z ilu cząstek elementarnych składają się atomy? Jak nazywają
    się te cząstki?

  2. Które cząstki elementarne posiadają ładunki elektryczne?
    Jak nazwano te ładunki?

  3. Opisz wzajemne oddziaływanie ładunków elektrycznych 
    elektronu i protonu.

  4. Co nazywamy jonami?




niedziela, 19 listopada 2023

Powtórzenie (działy 2 i 3) - Niektóre właściwości fizyczne ciał. Cząsteczkowa budowa ciał

 


Podsumowanie - Niektóre właściwości fizyczne ciał





Podsumowanie - Cząsteczkowa budowa ciał




Sprawdź swoje wiadomości






Gaz w zamkniętym zbiorniku


















PYTANIA I ZADANIA

1. Wytłumacz, dlaczego spośród ciał w różnych stanach skupienia
    gazy mają najmniejszą gęstość.

2. Zastanów się, od czego zależy gęstość ciała stałego.

3. Wyjaśnij, dlaczego gaz całkowicie wypełnia zbiornik, w którym
    się znajduje, a ciecz nie.

4. Wyjaśnij, dlaczego wraz ze wzrostem temperatury rośnie 
    ciśnienie powietrza w dętce rowerowej.

5. Dlaczego na większości dezodorantów zamieszczone jest 
    ostrzeżenie przed ogrzewaniem do wysokiej temperatury?

 

Różnice w budowie ciał stałych; cieczy i gazów

 
















PYTANIA I ZADANIA




piątek, 17 listopada 2023

Dźwięki i wielkości, które je opisują

































PYTANIA I ZADANIA
  1. Co to jest fala dźwiękowa?
  2. W jaki sposób powstaje i rozchodzi się fala dźwiękowa?
  3. Jakie warunki muszą być spełnione, abyśmy mogli usłyszeć dźwięk?
  4. Czy astronauci na Księżycu mogą ze sobą rozmawiać tak samo jak na Ziemi?
  5. Co to są infradźwięki i ultradźwięki?
  6. Jakie są cechy dźwięku i od czego one zależą?
  7. Czy to samo ciało (struna, pręt) może wydawać dźwięk: a) o różnych natężeniach, b) o różnych wysokościach, c) o różnych barwach?
  8. Co robi się w strunowych instrumentach muzycznych w celu uzyskania dźwięków wyższych?